Παν. Μυλωνάς : Οι αφίξεις δεν λένε την αλήθεια στην Τουριστική Οικονομία για το 2023
Written by Γιώργος Σαχίνης on 31 Μαΐου 2023
Ο οικονομολόγος και ειδικός αρθρογράφος- αναλυτής στον Τουριστικό κλάδο, Παναγιώτης Μυλωνάς, μιλώντας στον 98.4 , υποστήριξε πως στην ουσία είναι ” σαν μύθος που ναυάγησε & νούφαρο που μάδησε” το ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν του ’23 . Όπως λέει, αβάσταχτα βαριά επιβαρυμένη, απ’ την ιστορική υποτιμολόγηση του τουριστικού μας προϊόντος, με χειραγώγησή του, απ’ τη γερμανική TUI κι από την αδιάκοπη αβελτηρία της κυβερνητικής μας τουριστικής πολιτικής, κατάντησε και η φετινή τουριστική σεζόν, του 2023. Αφού ξεκινά από τη χαμηλή βάση, μιας πολύ ζημιογόνας απόδοσης των τουριστικών μας εσόδων, του 2022, που, είναι εντελώς ακατόρθωτο, να μπορέσει -έστω & κλασματικά- να αναπληρωθεί. Όπως λέει,τα 17,6 δις €, του 2022, είναι λιγότερα απ’ τα 18,2 δις € του 2019 και παρά τις λιγότερες πτήσεις του 2019 ή τις “περισσότερες του 2022”. Και τα χρήματα αυτά, ως “έσοδα του τουρισμού”, το 2022, γίνονται & αρκετά λιγότερα, αφού: το λειτουργικό κόστος των ξενοδοχείων μας -σύμφωνα και με σχετικές δημοσιευμένες δηλώσεις του Πρόεδρου του Π.Ο.Ξ., κ. Γρηγόρη Τάσιου- μεταξύ 2019 & 2022, έχει αυξηθεί κατά +40%! Ή & για τον μεσολαβήσαντα πληθωρισμό, της τριετίας, μόνο, έχουν αυξηθεί, κατά: +21%. Γίνονται, άλλωστε, λιγότερα, τα έσοδα αυτά, για το 2022, ιδίως όταν: ενώ προστέθηκαν οι 35.000 νέες ξενοδοχειακές κλίνες (ή +5% του συνόλου), σε 5άστερα & 4άστερα ξενοδοχεία, στην Ελλάδα, το ίδιο αυτό διάστημα -εξαιτίας και του ανόητου κινήτρου, της ξενοδοχειακής υπερεπέκτασης, μέσω πλήρους της απαλλαγής, από Φ.Π.Α., στις κατασκευές νέων ξενοδοχείων και για 8 χρόνια, από τις 30/6/2020, με πρόσχημα τα μέτρα αντιμετώπισης του Covid-19 (σικ), όταν και το ξενοδοχειακό δυναμικό κλινών της υπόλοιπης Ευρώπης, για την ίδια αυτή περίοδο, μειώθηκε περισσότερο κι από 5%- αλλά και της Μη διαφαινόμενης επενδυτικής απόδοσης, μιας επένδυσης κοστολογημένης αξίας, σε πολυτελή νέα ξενοδοχεία, ύψους 5,2 δις €. Για τα οποία, ωστόσο, από πουθενά δεν προκύπτει ότι, οι επενδύσεις αυτές, απόφεραν κάποια, πρόσθετα, τουριστικά έσοδα, το 2022, όπως θα ανάμενε ο καθένας. Αφού, τα τουριστικά έσοδα του 2022, ήταν σαφώς λιγότερα & του 2019. Ενώ αντίθετα, με τους δικούς μας υπολογισμούς, το “Μέσο Έσοδο ανά Ξενοδοχειακή Κλίνη” -με τα μειωμένα τουριστικά έσοδα του 2022 και παρά το μεγαλύτερο αριθμό κλινών, από 2019, στο 2022- δείχνει ότι, έπεσε, στις ονομαστικές τιμές τους, στα έσοδα, ανά κλίνη, με την πτώση του: -12%. Τιμαριθμοποιημένες δε και σε πραγματικές, οι τιμές ανά κλίνη, έπεσαν -κατ’ εκτίμηση απόδοσής τους- κατά -50%, από την οποιαδήποτε απόδοση μπορεί να είχαν αυτές, το 2019!!!