Κ. Πικραμένος : Οι Κυβερνήσεις αλλάζουν το “παπατζιλίκι” όμως μένει διαχρονικά
Written by Γιώργος Σαχίνης on 27 Μαρτίου 2024
Ο Κώστας Πικραμένος, Διευθυντής Ερευνών της CP Consulting (εταιρία εκπόνησης στρατηγικών μελετών) με έδρα τη Μασσαλία, εμπειρογνώμων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για θέματα Ασφάλειας και Υπηρεσιών Πληροφοριών , υποστήριξε μιλώντας στον 98.4, με αφορμή την συζήτηση στη Βουλή για τα Τέμπη και τα ζητήματα ασφαλείας και επιτροπών διερεύνησης με πραγματογνώμονες των δυστυχημάτων, ότι οι κυβερνήσεις μπορεί να αλλάζουν , το “παπατζιλίκι” όμως μένει διαχρονικά.
Με έγγραφα που παραθέτει , αναλύει τα εξής :
– Στις 29 Απριλίου ψηφίζεται η ΟΔΗΓΙΑ 2004/49/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 29ης Απριλίου 2004 για την ασφάλεια των κοινοτικών σιδηροδρόμων. Η ΟΔΗΓΙΑ προέβλεπε την υποχρέωση κάθε κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διαθέτει,
α) έναν εθνικό οργανισμό ασφάλειας (δηλαδή η ΡΑΣ στην Ελλάδα) και
β) έναν φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων
Στην Ελλάδα η εν λόγω ΟΔΗΓΙΑ θα ενσωματωθεί στην νομοθεσία το 2008 (4χρόνια αργότερα) αλλά ουδέποτε στελεχώθηκε ο φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Την ίδια χρονιά, το 2008 έγινε το ατύχημα στον Μπράλο Φθιωτιδας με 14 βαγόνια “φαντάσματα” να αποσυνδέονται από εμπορική αμαξοστοιχία και να προσκρούουν σε επιβατική που ακολουθούσε.
Το 2007 ψηφίζεται η ΟΔΗΓΙΑ για τις Ευρωπαϊκές Υποδομές Ζωτικής Σημασίας μεταξύ των οποίων και ο σιδηρόδρομος. Το 2011 η εν λόγω ΟΔΗΓΙΑ ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία και ορίζει το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας ( του Υπουργείου ΠΡΟ.ΠΟ) ως σημείο επαφής δηλαδή τον καθ’υλην αρμόδιο φορέα για την έγκριση του ΣΧΕΔΙΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (ΣΑΛ) του ΟΣΕ και της ΤΡΕΝΟΣΕ. Ουδέποτε από το 2011 λειτούργησε ως εποπτικός φορέας βάσει ενημέρωσης και από τον κ. Γενιδούνια (Σωματείο Μηχανοδηγών)
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δυνάμει του άρθρου 85 του ν.4199/2013 (Α’ 216) έχει ορισθεί στην Ελλάδα, από τον Οκτώβριο του 2013, ως η αρμόδια Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τους Σιδηροδρόμους (Αρχή Ασφάλειας Σιδηροδρομικών Μεταφορών) με βάση την οδηγία 2004.
Το 2014 ψηφίζεται νόμος (κυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου) για την ολική ενσωμάτωση της ΟΔΗΓΙΑΣ του 2004 και συστήνεται η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων. Την ίδια χρονιά υπογράφεται η σύμβαση 717 (τηλεδιοικηση – φωτοσήμανση) με χρονοδιάγραμμα 2016 που ουδέποτε ολοκληρώθηκε.
Το 2016 ψηφίζεται η “4η δέσμη» (11ης Μαΐου 2016), συμπεριλαμβανομένης της οδηγίας 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. H εν λόγω ΟΔΗΓΙΑ ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία με δύο νόμους το 2019 και τον Ιανουάριο 2023 (40 μερες πριν τα Τέμπη!!!!) ιδρύοντας τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.
Συμπέρασμα:
-Από το 2008 μέχρι και τα Τέμπη (28/2/23) ΟΥΔΕΠΟΤΕ ο φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στελεχώθηκε με πιστοποιημένους διερευνητές και τεχνικό εξοπλισμό
-Το βράδυ του εγκλήματος ο εξουσιοδοτημένος υπάλληλος του ΟΣΕ ΟΦΕΙΛΕ να παραδώσει το στικάκι με τις ενδο-επικοινωνίες στον πιστοποιημένο διερευνητή του ΦΟΡΕΑ και όχι στην Τροχαία Λάρισας. Μόνο που ο Φορέας διερεύνησης ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΚΑΝ στελεχωθεί
– Η αποκλιμάκωση από το χώρο του δυστυχήματος ΕΠΡΕΠΕ να γίνει με την σύμφωνη γνώμη των διερευνητών και των ιατροδικαστών και ΟΧΙ με τον εγκληματικό τρόπο που έγινε