Κ. Χρηστίδης : Ερωτηματικά για την επιχειρησιακή εκτίμηση κινδύνου ανοιχτά της Πύλου
Written by Γιώργος Σαχίνης on 20 Ιουνίου 2023
Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΝ , ναύαρχος ε.α. Κοσμάς Χρηστίδης, μιλώντας στον 98.4 για την τραγωδία ανοιχτά της Πύλου, σημείωσε με νόημα ότι τα ερωτηματικά είναι πολλά, ειδικά σε επίπεδο πολιτικών αποφάσεων, με ένα τέτοιο μεγάλο εύρος χρόνου στη παρακολούθηση ενός αλιευτικού- φάντασμα , φορτωμένο με τόσες ανθρώπινες ψυχές, ως προς την επιχειρησιακή εκτίμηση του κινδύνου εξαρχής το σκάφος- φάντασμα να βουλιάξει.
Μίλησε για τα κυκλώματα των διακινητών ανθρώπων παράνομα με τζίρο εκατομμυρίων αλλά και τις ευθύνες των κρατών που αν δεν ωθού6ν , κλείνουν τα μάτια σε αυτά τα κυκλώματα, αλλά και την αναξιοπιστία της Ε.Ε. σε μια τολμηρή πολιτική με στρατηγική ως προς το μεταναστευτικό- προσφυγικό. Δεν μπορεί χώρες του Νότου να αποτελούν τους “φύλακες” ή τις “αποθήκες ψυχών” και το θέμα να μην αντιμετωπίζεται συνολικά.
Όμως , όπως είπε ο κ. Χρηστίδης, από την στιγμή που εξελίσσεται ένα πολύωρο συμβάν εντός οριοθετημένης Ελληνικής ΑΟΖ, με ευθύνη επιχείρησης έρευνας και διάσωσης στην Ελλάδα, ακόμη και από την διμερή συμφωνία με την Ιταλία, τότε πρέπει εξαρχής να κάνεις εκτίμηση του κινδύνου για το σκάφος και τις ανθρώπινες ψυχές ου κουβαλά και να αποφύγεις το μοιραίο. Το ότι για τον αρχικό εντοπισμό τους, εντός Ελληνικής δικαιοδοσίας, για έρευνα πέταξε ελικόπτερο από την Λέσβο, καν ένα αεροσκάφος και μάλιστα σε περιοχή δυτικά της Ελλάδας, όπου υπάρχουν τουλάχιστον 4 στρατιωτικά αεροδρόμια , λέει πολλά από μόνο του, για την διαθεσιμότητα των μέσων για έρευνα και διάσωση.
Πολύ περισσότερο που η Τουρκία αμφισβητεί σε όλο το εύρος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου , αυτή την ευθύνη και υποχρέωση μας. “Φοβάμαι , ότι αυτή μας την αρμοδιότητα ο Ερντογάν θα την αμφισβητήσει και στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ και στον ΙΜΟ , όπου παραδόξως στηρίζουμε υποψηφιότητα Τούρκου ως επικεφαλής”, είπε ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΝ.
Μάλιστα ο κ. Χρηστίδης τόνισε , ότι διαχρονικά, προτεραιότητα και για το Λιμενικό και για το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν η διάσωση όποιων κινδυνεύουν στη θάλασσα , ανεξάρτητα από τους λόγους που βρίσκονται σε αυτή τη θέση. Άρα εξαρχής, είτε υπήρξε πρόβλημα στην εκτίμηση κινδύνου είτε υπήρξε πολιτική απόφαση στη λογική “να φύγει η καυτή πατάτα από τα χέρια μας” , γιατί η διάσωση δεν είναι μια απλή υπόθεση, για καμία εμπλεκόμενη υπηρεσία. Εδώ , ανεξάρτητα ότι κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει ταυτόχρονη εμπλοκή 4 Υπουργείων, Ναυτιλίας, Άμυνας , Εξωτερικών και Προστασίας του Πολίτη, καν σκέψη για ένα στοιχειώδες μέτρο ρίψης δεκάδων σωσιβίων δεν υπήρχε. Αυτό μάλιστα όχι από την θάλασσα αλλά από αέρος αν υπήρχε διαθέσιμο πτητικό μέσο, θα ήταν πιο εύκολο και ασφαλές και σε μεγάλες ποσότητες σωσιβίων με ακρίβεια , καθώς η ρίψη σωσιβίων από πλοία θα απαιτούσε εγγύτητα πλού στο προβληματικό σκάφος , που μπορεί να δημιουργούσε με τους κυματισμούς άλλα θέματα.